SEO

Search Enigine Optimization - på dansk: Søgemaskineoptimering.

I al sin enkelhed, går SEO ud på at designe sit site, så søgemaskinerne har nemmere ved at indeksere indholdet af det, og det dermed er nemmere at finde for andre. Lidt på den tekniske side skal sitet ikke kun validere, men også bruge HTML tags, til det de er beregnet til, og der er også krav - eller måske snarere forventninger - til selve opbygningen af sitet.

Det er en disciplin, hvor søgemaskinerne pludselig stiller krav til det sprog og de ord der bruges på sitet, samtidig med at siden skal fremstilles efter bestemte regler (W3C standarder - se også validering), så søgemaskinerne let kan finde de informationer de har brug for. Det er altså noget med at bruge de ord, man ønsker søgemaskinerne skal associere til ens side, uden at sproget bliver opstyltet eller kunstigt, samtidig med at teknikken bagved skal fungere og faktisk være perfekt.

Der er en balancegang her. På den ene side vil man gerne findes i søgemaskinerne og helst have sit site som det første - på den anden må man ikke glemme, at det er ikke søgemaskinernes besøg, der er de vigtigste. Sitet er for mennesker, og det er deres forståelse af indholdet der er det vigtigste.

Så i generelle termer er det vigtigt at siderne validerer, for at søgemaskinerne kan indexere dem - men sproget/teksten på sitet skal være så mennesker kan læse det.

Hvis hvert andet ord er et søgeord til søgemaskinerne, bliver folk trætte af at læse det, og slutresultatet er måske en topplacering i søgemaskinerne, og muligvis mange besøgende - men få gengangere, og få der bliver længe nok til at forstå indholdet.

Sagt på en anden måde: Søgemaskinernes formål er at finde de sites, deres brugere søger. Det er altså deres opgave at finde sites med et givet indhold. Når man skriver sine tekster til sit site, skal man altså holde sig for øje, at man skriver for sine besøgende, og ikke lefle for søgemaskinerne; dit site er der ikke, for at søgemaskinerne har noget at vælge imellem.

Man ser af og til firmaer eller enkeltpersoner, der reklamerer med at de kan SEO-optimere dit site. Generelt, vil det indebære, at siderne skal bringes til at validere, hvis de ikke allerede gør det, og at sproget bliver ændret til noget der ikke er dit eget, med mindre den person der redigerer indholdet, er sprogligt meget meget dygtig.

Nu kan jeg jo ikke vide det, for man kan ikke nødvendigvis se på et site, at det er blevet optimeret af andre end ejeren - men jeg har set et par eksempler, hvor jeg ved det er foregået. Og der har man sprunget det vigtige - valideringen - over, og plastret teksten til med søgeord. Jeg har endda set, at man indsætter søgeord i skjulte tekster - altså tekster de besøgende ikke ser, men søgemaskinerne gør. Det er præcis den slags, søgemaskinerne ikke vil have, og bliver det opdaget, bliver dit site fjernet fra søgemaskinen.

Så hvis det er noget du vælger at benytte dig af, skal du være sikker på, at du ikke køber dig til en bjørnetjeneste - se dig godt for!

SEO er lige så aktuelt ved vedligeholdelse som det er under udvikling og design - det er ikke et hylster man trækker ned over sitet bagefter.